2018-07-30 04:00Pressmeddelande

Malmö mot Diskriminering förbereder stämningsansökan mot skånsk fotbollsförening

I TV4:s morgonsändning den 30 juli intervjuas dokumentärfilmaren Camilla Gisslow och ordföranden för Svenska Fotbollsförbundet. Intervjun görs med anledning av den film som Camilla Gisslow gjort där hon följt en av Malmö mot Diskriminerings (MmD) anmälare, en idag 10 årig pojke som föddes i en flickas kropp.

I filmen uppmärksammas pojkens önskan och kamp om att få fortsätta att spela fotboll i pojklaget i sin lokala fotbollsförening. Något som fotbollsföreningens styrelse har beslutat att inte låta honom göra på grund av att han juridiskt inte är pojke.

MmD har under en längre tid fört dialog med fotbollsföreningen kring ärendet men då det nu är ett slutligt beslut från föreningens styrelse, som även har backats upp av Svenska Fotbollsförbundet, så avser MmD att ta ärendet vidare för prövning i domstol.

”Vi på Malmö mot Diskriminering anser att fotbollsföreningens beslut strider mot diskrimineringslagen och att vår anmälare har utsatts för direkt diskriminering som har samband med hans könsidentitet. Vi träffar många barn och ungdomar som möter motstånd i samhället på grund av deras könsidentitet och vi tycker det är viktigt att frågan prövas i domstol.” - Johanna Ingemarsson, jurist på Malmö mot Diskriminering

Stämningsansökan kommer att lämnas in till domstol i september.

Malmö mot diskriminering – MmD – är Skånes största antidiskrimineringsbyrå Vi finns till för dig som bor i Bromölla, Kristianstad, Hörby, Eslöv, Kävlinge, Lomma, Burlöv, Staffanstorp, Lund, Sjöbo, Tomelilla, Simrishamn, Ystad, Skurup, Trelleborg, Vellinge, Svedala och Malmö. Vi ger dig gratis råd och stöd om du blivit utsatt för diskriminering.

Johanna Ingemarsson
Johanna Ingemarsson