2023-03-23 12:43Pressmeddelande

Gravid kvinna vars provanställning avslutades får 160 000 kronor

Nyfödd bebis med knuten näveNyfödd bebis med knuten näve

Förlikning

Malmö mot Diskriminering hjälpte i höstas en kvinna med en anmälan till DO om könsdiskriminering efter det att hennes provanställning avslutats till följd av att hon behövt sjukskriva sig för graviditetsbesvär. DO tog ärendet vidare och företaget och kvinnan har nu ingått en förlikning.

Vanligtvis har arbetsgivare rätt att avsluta provanställningar utan skäl. Dock får arbetsgivare inte avsluta provanställningar om orsaken till det helt eller delvis kan kopplas till en diskrimineringsgrund. I detta fall diskrimineringsgrunden kön. Om en anställd misstänker att koppling finns till diskriminering är det arbetsgivaren som har att visa på att skälet var ett annat. Om en arbetsgivare på grund av frånvaro, tex. på grund av graviditet eller föräldraledighet, känner att de inte kan bedöma arbetstagarens lämplighet är det möjligt för arbetsgivare att förlänga provanställningen motsvarande tid som personen är borta utan hinder av regeln om 6 månaders provanställning.

Har du frågor om diskriminering?

Malmö mot Diskriminering har telefonrådgivning varje onsdag mellan 12 och 16.30 du når oss på 040 636 51 40. Det går också bra att maila din fråga till radgivning@malmomotdiskriminering.se

Är du arbetsgivare och vill veta om diskrimineringslagen, aktiva åtgärder och trakasserier? Maila info@malmomotdiskriminering.se med bokningsförfrågan. Mer information finns också på vår hemsida www.malmomotdiskriminering.se